Svátek sv. Jana Křtitele
Dva dny po letním slunovratu je v katolickém kalendáři svátek sv. Jana Křtitele. Tato významná osobnost církevních dějin dostala pro svůj svátek (24. června) právě čas, kdy se odpradávna uctívá nejen slunce ve své kulminaci, ale i jiné živly, především voda, s níž harmonuje jeho úděl „křtitele“ lidstva. V naší tradici je spojován se symbolikou očisty světa a do lidových zvyků pronikl jako patron času na prahu léta, spojující tajemství sil přírodních a lidských tužeb. Všechny magické praktiky tohoto dne, lépe noci, se zaštitují Janovým jménem: svatojánské ohně, svatojánské čarování s vodou a milostnou touhou, svatojánské kvítí – svatojánská noc.
Nejvíce rituálů se váže právě na noc, která předchází vlastnímu svátku. Tato noc je z hlediska jarních obyčejů ve své podstatě nejdůležitější. V čase slunovratu jde o skutečnou budoucnost, o to, jaký bude rok v jeho nosné, druhé polovině. K zdaru konání, hlavně u zemědělců, bylo třeba chránit sebe, rodinu, dům i okolí od zlých mocností, které, jak víme ze zákonů magie, vystupují v časech přelomů období z hlubin neznáma a mohou škodit. Je to noc čarodějnic. Zapalovaly se ohně pro očistné rituální přeskakování a pálení proutěných košťat, ale především se čarovalo.
Zvláštní význam mají ve svatojánském zvykosloví byliny, které byly v tu dobu sbírány k léčivým účelům vhledem k vegetačnímu vrcholu. Pověry o jejich čarovné moci byly rozšířeny a respektovány od středověku. Nejčastěji byl jmenován pelyněk černobýl (bylina svatého Jana), z něhož si účastníci obřadu pletli věnce na hlavu a pásy kolem těla jako magickou ochranu proti očním chorobám a proti bolestem zad. Podobného využití našel i sporýš (verbena). Věnce i pásy účastníci při odchodu domů odhazovali do ohně (s nimi symbolicky též bolest, nemoc a zlé kouzlo) nebo je odnášeli domů k dalším praktikám. Na Podluží ještě na počátku 20. století si dívky pomocí těchto věnců vyvolávaly podobu budoucího manžela ve snu (věnec byl kladen pod polštář) a odhadovaly pravděpodobnost sňatku (věnec byl vhozen do vodního toku). Doložené je i užívání odvaru z černobýlu proti očarování krav. K dalším oblíbeným čarovným kvítím patřila třezalka, kořen kapradiny, blín černý, jalovec, ale také mystická flóra jako květ kapradí. Právě jemu (údajně rozkvétá na jednu hodinu v roce o půlnoci) byla našimi předky připisována schopnost otevírat poklady, činit neviditelným, rozumět řeči zvířat, zajistit štěstí apod. Ovšem byla zde různá tabu, sloužící k podpoře tohoto rituálu: sbírat mohla pouze panna, bylin se mohla dotýkat jen rukou obalenou v bílém šátku a měla zapovězeno při sběru mluvit.
K velmi starým magickým praktikám patřily i obchůzky žen v produktivním věku, které oděny do koutních plachet křížem krážem procházely obilnými lány, aby obilí tzv. zarodilo a neuškodily mu zlé síly. K tomuto svátku se také vztahuje poetické pojmenování pro světlušky – svatojánští broučci.